Czym są knagi w żeglarstwie? Knagi w żeglarstwie są integralnym elementem pokładowego osprzętu. Zasadniczo służą one przede wszystkim do stabilizowania i unieruchamiania lin na przykład lin cumowniczych. W razie zaistnienia konkretnej potrzeby knaga może ułatwić nam błyskawiczne rozwiązanie danej liny.
Dlaczego wybór knagi jest tak ważny?
Nawet wielu doświadczonych żeglarzy zdaje się deprecjonować ten typ osprzętu na łodzi. Taka postawa nie jest wcale niczym dobrym! Pieczołowicie dobrane knagi znacząco ułatwiają funkcjonowanie żeglarza na pokładzie. Zły dobór knag może mieć naprawdę przykre reperkusje. Nagłe wyślizgiwanie się liny lub trudności z jej odknagowaniem nie są pozytywnymi zjawiskami. W przypadku zastosowania odpowiednich knag wydajność trymowania znacząco wzrasta. Nie trzeba nikogo przekonywać, że brak nieprzyjemnych niespodzianek ewidentnie poprawia ogólny komfort żeglowania.
Znaczenie materiału przy doborze knagi
Trudno na samym wstępie jednoznacznie określić, jaki materiał jest optymalny. Ważnymi czynnikami, które determinują wybór odpowiedniego materiału, są bez żadnego cienia wątpliwości typ jachtu oraz uprawiany styl żeglowania. W zależności od konkretnej sytuacji możemy zdecydować się na materiał o innych właściwościach. Jeśli obciążenia nie są zbyt wymagające, możemy zdecydować się na kompozytowe knagi Carbo, które są lżejsze i tańsze. Inne rozwiązanie to knagi Cam-Matic wykonane ze stali nierdzewnej. Mogą zostać z powodzeniem zaimplementowane w przypadku co najmniej dużych łodzi jachtowych. Alternatywną opcją są knagi Cam-Matic wytworzone ze stopu aluminium. Można po nie sięgnąć w przypadku umiarkowanych obciążeń i lin poddawanych częstym regulacjom.
Klasyfikacja knag
Zasadniczo knagi dzielimy na dwie główne grupy – knagi rożkowe (zwykłe – najbardziej powszechny typ knag) i knagi zaciskowe. Wśród tej ostatniej kategorii wymienić można knagi klinowe, rowkowe i szczękowe. W knadze klinowej lina wskutek wciśnięcia wzdłuż rowka staje się trwale ustabilizowana. Inaczej sprawa się ma w przypadku knagi rowkowej. Ta ostatnia nie posiada żadnych elementów ruchomych. Stabilizacja liny następuje w przypadku wtłoczenia w rowek o karbowanej powierzchni. Knaga szczękowa (także sprężynowa) blokuje linę dzięki dwóm karbowanym elementom ruchomym.
Na co szczególnie zwrócić uwagę przy wyborze knag?
W knagach szczękowych szczególnie duże znaczenie odgrywa sprężyna. Jakość tego elementu jest niezwykle istotna z perspektywy użytkownika. Dynamika sprężyn powinna być możliwie płynna. Co więcej, knaga szczękowa powinna mieć odpowiednie „żabki”, kore blokują uwalnianie się liny. Słabej jakości knagi szczękowe mogą stać się prawdziwym przekleństwem dla żeglarza- ich blokowanie i odblokowywanie wymaga z czasem coraz większego wysiłku. Asymetryczna stabilizacja na podstawie jest zdecydowanie wskazana. W takim wypadku połówki szczęk są poddane równomiernemu obciążeniu. Innymi istotnymi aspektami są również wygięcie i wysokość, na której umiejscowiona jest knaga.
Argumenty przemawiające za serwisowaniem knag
Wiele osób zastanawia się głęboko nad zasadnością serwisowania tych niepozornych elementów pokładowego osprzętu. Sprawa jednak jest oczywista – knagi powinny być poddawane systematycznej konserwacji. Brak odpowiedniej dbałości o wspomniane okucie może skutkować ich korozją tudzież utkwieniem w pozycji otwartej lub zamkniętej. Taki stan rzeczy jest wysoce niepożądany. Wtedy bowiem niezwykle trudni jest nam adekwatnie manipulować linami. Najlepiej jest więc na bieżąco upewniać się, czy dana knaga nie jest zbyt poluzowana lub skrajnie zaciśnięta. Dobrym pomysłem jest serwisowanie knag przed rozpoczęciem sezonu. Innym działaniem prewencyjnym jest także mycie knag po każdym użyciu jachtu lub po dłuższym czasie postoju.
Knagi – wybrane sztuczki, które ułatwiają życie
Podczas mocowani śrub nie należy zbyt mocno zaciskać śrub. Takie działanie jest niebezpieczne z racji tego, że może zniszczyć łożyska i sparaliżować ruch szczęk.
Wzmocnienie ucisku generowanego przez knagę może nastąpić na wiele sposobów. Jedną z opcji jest wybranie knagi z podwójną sprężyną. Jeśli zaaplikujemy drugą sprężynę w knadze, wtedy doskonale się ona będzie nadawać w mocowaniu fałów spinakera. Więc wiemy już czym są knagi w żeglarstwie.