Nie trzeba nikogo przekonywać, że jacht jest taką jednostką pływającą, która imponuje i zarazem niestety nieco przytłacza ilością zastosowanych elementów. Oczywiście mogą one spełniać różnorakie funkcje. Część z tych elementów ukierunkowana jest na zapewnienie niezbędnego poziomu bezpieczeństwa, natomiast inne – na poprawę komfortu sterowania i
przebywania na łodzi. W tym artykule postaramy się zawrzeć najważniejsze informacje na temat tych elementów aranżacji jachtu, które trzeba zweryfikować przed podjęciem decyzji o żeglarskiej ekskursji. Wyposażenie jachtu – co należy sprawdzić przed rejsem ?
Elementy wyposażenia odpowiadające za bezpieczeństwo
W przypadku jachtów śródlądowych kompilacja elementów koniecznych do uwzględnienia ze względów bezpieczeństwa zawarta została w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 roku (Dziennik Ustaw nr 216/2010 poz. 1423). W treści aktu czytamy między
innymi, że jacht powinien dysponować kamizelkami, których liczba odpowiada liczba załogantów. Ponadto, zaprezentowany akt prawny reguluje także kwestie gaśnic. Czytamy tam między innymi, że ilość gaśnic głównych (niezależnie od dodatkowych) powinna wynosić: 1 – w przypadku jednostek o długości nieprzekraczającej 10 m, 2 – w przypadku lodzi o długości od 10 do 15 m, 3 – gdy mamy na myśli jednostki o długości pomiędzy 15 a 20 m. Dodatkowo implementacja konkretnej gaśnicy (wodnej albo pianowej) powinna uwzględniać klasę pożarową miejsca, w której się ona znajduje. Co niemniej istotne z punktu widzenia legislacji, jacht powinien być oznaczony (nazwa lodzi lub nazwa firmy). Ustawodawca doprecyzował nawet tak drobne szczegóły, jak wielkość liter na napisie – powinny być one możliwie transparentne i osiągać wysokość co najmniej 10 cm.
Wyposażenie jachtu na pokładzie, które należy sprawdzić przed jego odebraniem
W tym artykule pochylimy się nieco nad tym, jakie pozycje są obligatoryjne na liście pokładowego wyposażenia. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na własną rękę spisać listę kluczowych elementów i zakreślać po kolei odpowiednie pozycje.
Fok i grot
Jak powszechnie wiadomo najważniejszymi żaglami na jachcie są fok oraz grot. To właśnie te żagle powinniśmy rozwinąć i staranni przebadać pod kątem jakichkolwiek uszkodzeń. Niestety przetarcia mogą także wystąpić także w żaglach o innym przeznaczeniu. To właśnie dlatego powinniśmy upewnić się, czy nieprzyjemnych przetarć i innych skaz nie ma na żaglach sztormowych, takich jak na przykład trajsel lub na żaglach, które wkraczają na pierwszy plan podczas pełnych wiatrów – jak na przykład genaker.
Stan olinowania
Tutaj niestety też trzeba zachować czujność. Rożnego rodzaju liny, kore stanowią olinowanie stale (podtrzymujące drzewca w pozycji poziomej – sztagi, baksztagi i inne) oraz olinowanie ruchome (o co najmniej jednym końcu wolnym – fały, pikfały, topenanty i inne). Sprawdzanie lin może okazać się długim i mozolnym procesem, ponieważ powinniśmy także sprawdzić zawartość bakisty.
Kabestany
Komponenty do selekcjonowana lin. Należy sprawdzić, czy te urządzenia działają sprawnie i intuicyjnie, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z kabestanami elektrycznymi.
Okucia jachtowe
W tym wypadku mamy na myśli wszystkie – przeważnie stalowe – elementy – które służą do nocowania innych komponentów. Należą do nich między innymi knagi, półkluzy, zawiasy i polery. W żadnym wypadku nie mogą one być zniszczone lub nadmiernie wyeksploatowane.
Pagaje, bosaki oraz wiosła
Ważne jest przede wszystkim upewnienie się co do ilości wymienionych elementów.
Odbijacze
Zasadniczo są one takimi elementami, kore neutralizują energie jachtu podczas kolizji. Zwykło się im nadawać mnóstwo slangowych określeń. Jednak nie w tym tkwi największy problem. Odbijacze bardzo łatwo zgubić, dlatego podczas każdego przejmowania jachtu warto sprawdzić ich ilość!
Forluki, bakisty, świetliki itp.
Cóż, w tym wypadku na szczęście nie mamy zbyt dużo pracy – przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy wspomniane elementy są hermetyczne i czy jednocześnie pozwalają się w miarę łatwo otworzyć.
Pokrycie kokpitu (bimini)
Należy upewnić się, czy jest ono kompletne i nie ma dziur.
Peryferia kotwicze
Osprzęt dedykowany kotwicy może być niestety źródłem potencjalnych nieprzyjemnych niespodzianek. Z tego względu obserwujemy funkcjonowanie windy kotwicznej oraz testujemy pilot i kabel tego dedykowany temu elementowi.
Co jeszcze sprawdzić przed czarterem ?
Na samym końcu pozostaje nam sprawdzić przewody służące do dostarczenia prądu na kei (ich stan, czy końcówka spełnia wymagania portu, do jakiego zmierzamy) oraz stan kadłuba (ewentualną obecność odprysków lub innych zniszczeń). Proza życia – sprawdzenie toalety
Przed przejęciem jachtu trzeba tęż koniecznie sprawdzić stan toalety chemicznej. Powinna ona być nie tylko czysta, ale także dysponować niezbędnym zestawem środków od dezynfekcji. Dodatkowo warto uprzednio dowiedzieć się o miejscu na terenie mariny, które przeznaczone
jest do oczyszczania toalet chemicznych. W przypadku toalety morskiej możemy natrafić na dwa typy systemu – otwarty i zamknięty. W przypadku tego pierwszego ważne jest umiejscowienie przycisku blokującego strumień nieczystości. W tej sytuacji testujemy pompę i uchwyt odpompowujący. W tym artykule dowiedzieliśmy się zatem jakie jest konieczne wyposażenie jachtu i co należy sprawdzić przed rejsem.